Perasaan Takut

Hye bloggers !

*dari google



Kali nie Ieyra nak share tentang Asal Usul Takut.

Setiap orang ada mengalami perasaan takut dalam dalam diri masing-II . bOhong lah kalau seseorang itu takde perasaan takut or gabra or apa-II yang sama waktu dengan nya .  Oke  . ini adalah sedikit sebanyak definisi tentang asal usul perasaan takut nie :

takut bersifat mental disebabkan oleh kita punya aturan atau keyakinan yang harus dipenuhi, kalau tidak kita akan merasa gagal. Perasan ini boleh muncul adalah dari persekitaran kita sendiri atau lebih kepada desakan keluarga . Sebagai contoh, apabila kita tidak dapat mencapai satu cita-cita dan kita akan merasa takut dengan pandangan orang lain.
Secara irOni nya, ketakutan yang cuma anggapan ini boleh menjadi kenyataan ketika kita asyik memikirkannya. Apabila kita khuatir dalam sesuatu perkara, cepat atau lambat perkara tersebut akan betul-II terjadi.

Dalam mengalami perasaan takut ini, kita boleh mengatasi nya dengan hanya tiga langkah sahaja :

PERTAMA :
 Ubahlah fokus kOrang dari takut menjadi cinta, dari khuatir menjadi opitimis. Sedari bahawa takut itu tidak lebih dari sekadar illusi yang belum tentu terjadi. Cintai apa saja yang kOrang lakukan dengan sepenuh hati. Dengan kata lain yakin kepada diri sendiri. Ini kerana hanya diri kOrang saja tahu apa yang terbaik buat diri kOrang.

KEDUA :

 Apabila bangun pagi, cuba berkomunikasi dengan diri sendiri. Tanyakan pada diri kOrang sendiri setiap kali kOrang rasa kurang yakin terhadap sesuatu perkara, Contoh : " adakah kurang yakin ini membawa kepada kebaikan atau hanya menyusahkan diri saja ? ". Katakan kepada diri kOrang yang Korang mencintai diri sendiri dengan seadanya. Tidak ada seorang pun di dunia ini yang menentukan kebahagiaan kOrang kecuali diri kornag sendiri. Bukan orang tua, bos dan bukan juga pasangan korang.

KETIGA :

 Koang mestilah berlatih untuk berhenti berfikir tentang masa depan dan habiskan waktu anda sebanyak mungkin pada masa sekarang. Maksudnya : pemikiran korang dan badan korang mestilah sinonim. Bukannya badan kat sini tapi pemikiran kOrang .. nunnn... jauh entah ke mana. Perasaan takut, khuatir korang tu akan terjadi apabila korang terlalu memikirkan sesuatu di masa hadapan yang belum tentu terjadi. 


Semoga korang dapat mengatasi perasaan takut korang tu dengan mengikuti langkah-langkah tersebut.






20 comments :

Nyue said...

Nyue selalu tajut nk lintas jalan..huhuhu...tu yg suka pergi keje jln kaki...apasal la xbuat jenjantas...

sis92 said...

wa takut gelap, takot momok dan banyak lagi..tp haruslah cover baikpunya

ieyra said...

nyue : buat lah aduan kt yang berkenaan.. huhuhu .. sure nanti dorg buat lah . hee~


sis : takut gelap jugak ke ? ieyra pon sme lah . lagi takut kalau tengok cte hantu . huhuhu . menjerit-II dlm wayang tu .

Chenta Eyfa Najibrz said...

sis mmg takuttt gelap..eeee..kot letrik xde siap nangis lagi..takootttt..hehehe

ieyra said...

hehehe.
ieyra tade lah smapai kalau gelap .. just cuak je ..

Dak Fisha said...

hehehe. selamat berkenalan jugak yer. sy fisha :)

ieyra said...

huhuhu ..
oke-II .. sme-II berkenalan ea .

Fakhrul Haiyin said...

we shuld be takut ALLAH. kan3.

ieyra said...

yup.. betul tu .. =)

zana said...

sy takut pada Allah ^_<

fieda said...

eiyra sayang...nanti kasi nama penuh dan adress ye..eiyra menang teka2 kat blog kak fieda aritu..

ejulz said...

perkongsian menarik.. ejulz takut sgt kalo disuruh cakap kat depan ramai.. hehehe

ejulz said...

perkongsian menarik.. ejulz takut sgt kalo disuruh cakap kat depan ramai.. hehehe

ELFarahin said...

BEST punye entry!! Thumbs Up! Kawan saya memang ada sifat takut yang teramat. Hmm... ^^

ieyra said...

zana : sifat penakut tu mmg ad dalam diri seseorang dan takut kepada Allah adalah lagi baik dri takut kpd mnde2 lain... :)

ejulz : hehehe . yeke ? ieyra oke je bab2 ckp dpan org ramai nie. huhuhu. sbb2 suke sgt naik pentas..


farahin : thanks sbb suke entry nie . ieyra harap farah dpt bg tips kwn kwn tu ea... ^_^

amranaiman said...

takut.. tu dtg dgn sdri bukan dibuat2 :D

fieda said...

hai eiyra..lama tak der entry baru ni..sihat ker..?

Outbound di malang said...

salam gan ...
menghadiahkan Pujian kepada orang di sekitar adalah awal investasi Kebahagiaan Anda...
di tunggu kunjungan balik.nya gan !

Outbound di malang said...

salam gan ...
menghadiahkan Pujian kepada orang di sekitar adalah awal investasi Kebahagiaan Anda...
di tunggu kunjungan balik.nya gan !

L said...

alhamdulillah skrg L sentiasa berpikiran optimis.. xda takut2 dah...=D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tinggalkan Jejak Anda Disini