...:: aduhai kawan fahamilah hatiku ::...

maybe true what people always said that true friendship always make us hurt and pain .
i agree fOr this statement because i also feel this pain . 
sOmetimes i just want tO run away frOm any prOblem . 

and yOu ! did yOu knOw i sO tired fOr yOu .
saya penat sangat nak melayan karenah awak yang mengada-ngada tak bertempat tu .
awak pernah terfikir tak yang saya selalu terasa dan sakit hati dengan awak??

adakah awak tahu sebab apa saya selalu diam ?? sebab saya sayang awak . saya tak nak marah awak depan kawan-kawan sebab saya tak nak awak malu . 

bila awak dengan orang lain , awak selalu bercakap lembut dengan diOrang . tapi dengan saya ???
awak bentk-bentak saya umpama saya nie takde perasaan .

awak . .  saya ni manusia biasa juga tahu . . tahu erti sakit dan terasa . awak selalu buat saya nie macam hamba awak kan ?? bOleh di suruh-suruh dan boleh di  marah-marah . tapi , saya sentiasa sabar dengan awak . saya tak nak marah-marah awak . saya kuatkan iman dan semangat saya supaya saya boleh lebih bersabar dengan awak .

awak nak tahu . .  saya dah tak terlarat nak hadapi semua nie . zahir dan batin saya sakit tahu . sakit sangat . .
hati saya yang paling saya kesian awak . kesian kat dia , sebab selalu jadi mngs keaadan .

awak pernah fikir tak kalau awak di tempat saya ??

awak . .  tOlOng la ea . . . cuba untuk fahami hati dan perasaan saya . saya tak nak hubungan kita putus hanya sebab masalah yang sekecil kumn nie .

harap awak faham ea .

i lOve my friends . . . 

wassalam .

..::: pesanan untuk awak ! :::..


apa khabar awak yang nun jauh di sana . saya berharap sangat yang awak berada dalam keadaan yang sihat sejahtera . awak . . lama saya tak nampak awak . . saya rindu tahu nak tengOk muka  awak yang cute tu .

awak kata nak ajak saya keluar ?? tapi bila ?? lama tahu saya tunggu panggilan dari awak . saya tahu awak sibuk . tapi ,,  takkan tak de masa langsung untuk saya ??

tak lama lagi saya dah start cuti . saya harap awak ada masa untuk saya . saya rindu sangat nak keluar dengan awak macam dulu-dulu . .

awak nie kan  . tak kesian langsung kat saya tahu . bukan lama pOn saya pinjam awak tu . cukOp la walau sehari pOn. . 

..::: 35 Petua Pelajar Cemerlang dari Dr Fadzilah Kamsah :::..


Berikut merupakan petua-petua dan ciri-ciri yang ada pada pelajar cemerlang, dari Dr Fadzilah Kamsah. Pelajar cemerlang akan:
  1. Menggunakan kedua-dua belah otak kanan & kiri. Ini dapat dilakukan dengan membuat aktiviti merangsang kedua-dua belah otak tersebut.
  2. Merangsang kesemua deria dalam pembelajaran. Kajian menunjukkan bahawa:
    • kita ingat 10% apa yang dibaca
    • kita ingat 20% apa yang didengar
    • kita ingat 50% apa yang didengar & dilihat
    • kita ingat 70% apa yang dicakapkan
    • kita ingat 90% setelah dipraktikkan
  3. Belajar secara aktif dengan pen/pensil ditangan.
  4. Belajar 3 jam sehari atau 20 jam seminggu (tidak termasuk kerja rumah).
    ...Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas belajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya....
  5. Belajar dalam persekitaran kondusif.
    • pastikan cahaya adalah terang
    • kurangkan gangguan bunyi
    • tampal poster yang mengandungi slogan yang menaikkan semangat belajar
    • tampal gambar-gambar yang menenangkan fikiran
    • kerusi dan meja menghadap kiblat
    • jangan lupa untuk senyum
  6. Tidak ponteng kelas. Kalau tertinggal kelas, salin nota dari rakan.
  7. Mengulang kaji menggunakan kaedah 'output learning' iaitu belajar untuk melatih otak menggunakan maklumat yang terkumpul. Ini dapat dilakukan dengan membaca buku/nota, ingat kembali, lakar/tulis, sebut apa yang difahami, dan jawab soalan.
  8. Tahu teknik merangsang memori:
    • memasukkan maklumat dalam memori (registration)
    • menyimpan maklumat dalam sel memori (retention)
    • mengingat kembali (recall)
    • menggunakan maklumat untuk menjawab soalan atau kegunaan lain (application)
  9. Sentiasa awal dan mendahului:
    • persediaan awal akan memberikan permulaan yang baik dan memberi tanggapan yang positif pada guru.
    • pelajar yang mendapat A pada ujian lazimnya akan dapat mengekalkan kejayaannya.
    • belajar awal ketika tiada tekanan adalah tidak membosankan.
    • untuk sentiasa awal dan mendahului, bacalah dahulu sekali atau 2 kali sebelum guru mengajar.
  10. Berbuat baik dengan guru. Setiasa hormati dan sayangi guru.
  11. Mempunyai teknik membaca yang betul:
    • duduk dengan tegak & bernafas dengan betul
    • memberikan tumpuan sepanuhnya
    • menggunakan jari telunjuk untuk membaca
    • menyesuaikan kelajuan membaca dengan kesukaran bahan bacaan
  12. Sentiasa mengawasi pencuri waktu belajar iaitu angan-angan kosong, bertangguh & malas.
  13. Membaca doa penerang hati setiap kali selepas sembahyang, sebelum mengulangkaji, dan sebelum menghadapi peperiksaan.
  14. Tidak membuang masa dengan belajar ketika letih.
  15. Mengadakan rehat sebentar setiap 20 minit mengulangkaji.
  16. Belajar mengikut waktu yang sesuai dengan diri (study according to your biological clock). Bagaimanapun, perlu tahu waktu-waktu yang sesuai untuk belajar iaitu sebelum tidur, selepas bangun tidur, selepas mandi air panas, selepas baca al-quran/zikir selepas riadah dan selepas berdoa.
  17. Mengulang kaji secepat mungkin. Ulang kaji ringkas selepas belajar (kita akan lupa 80% selepas belajar).
  18. Mengulang kaji secara bersendirian atau berkumpulan.
  19. Tahu mengulang kaji adalah aktiviti pembelajaran terpenting sebelum peperiksaan.
  20. Mengulang kaji pelajaran berulang-ulang kali.
  21. Mengulang kaji apabila mulai terlupa.
  22. Tahu petua mengulang kaji:
    • cari tempat yang tenang dan serasi dengan jiwa kita
    • siapkan semua 'bekalan' dengan sempurna
    • duduk tegak dikerusi yang selesa
    • baca doa penerang hati
    • baca buku atau nota mengikut teknik membaca yang betul
    • fikir dan ingat kembali isi utama
    • catat/lakar
    • semak semula ketepatan maklumat
    • ulang sebut atau ceritakan pada orang lain
    • buat rumusan
    • jawab soalan
    • tampal maklumat yang rumit di dinding
    • baca doa tanda kesyukuran selepas belajar
  23. Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas beajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya.
  24. Tahu petua-petua agar tidak lupa:
    • jangan makan kepala ikan
    • jangan makan organ dalaman
    • jangan minum semasa makan
    • jangan minum atau makan makanan yang tercemar oleh semut
    • jangan melihat kemaluan
    • banyakkan makan makanan yang mengandungi soya seperti tempe, tauhu dan lain-lain
    • banyakkan makan kismis, kurma dan madu
    • banyakkan makan kekacang
    • pakai minyak wangi ketika belajar atau menghadapi peperiksaan
    • jangan makan sehingga terlalu kenyang
    • jangan kencing berdiri
  25. Tahu kemahiran mengingat:
    • tampal nota-nota penting di dinding
    • tukar perkataan, ayat atau definisi dalam bentuk gambar atau rajah
    • gunakan kaedah akronim
    • reka cerita atau ayat mengenai konsep yang perlu diingat
    • pecahkan maklumat kepada kumpulan kecil
  26. Cekap mengatur jadual belajar:
    • mempunyai jadual belajar
    • patuh kepada jadual
    • buat jadual yang boleh diikuti
  27. Tidak menangguh belajar pada saat akhir dan tidak menumpukan peperiksaan sebagai dorongan untuk belajar.
  28. Cari maklumat mengenai subjek yang tidak diketahui. Sediakan perkara-perkara yang tidak diketahui dan dapatkan penyelesaian dari orang yang lebih arif.
  29. Membina kepelbagaian dalam pembelajaran. Sebagai contoh, satu hari dipelbagaikan cara dan topik untuk belajar.
  30. Menggunakan masa terluang untuk mengulang kaji atau mencuri masa.
  31. Membawa nota ke mana-mana sahaja (kecuali ke tandas).
  32. Pelbagaikan tempat belajar.
  33. Menyedari guru-guru adalah sumber ilmu yang baik. Tanya guru apabila tidak faham
  34. Menjadikan nota-nota menarik seperti membuat corak, menggariskan isi penting dan sebagainya.
  35. Ciri-ciri pelajar cemerlang:
    • taat kepada Allah
    • mendirikan sembahyang
    • menghormati kedua ibu bapa dan sentiasa mendoakan mereka
    • hormati & sayangi guru
    • bersungguh-sungguh dalam melakukan kerja untuk mencapai kecemerlangan.
    • suka pada setiap mata pelajaran yang dipelajari
    • membantu rakan yang memerlukan
    • berdoa dan bersyukur kepada Allah
    • sentiasa bertawakal
    • mahir dalam setiap mata pelajaran
Kita juga perlu ingat pelajar yang cemerlang, adalah juga cemerlang pada akhlak dan tingkah lakunya dan seimbang dalam kehidupannya. Kecemerlangan pelajar bukan semata-mata dilihat pada nilai akademiknya sahaja. Semoga bermanfaat. :)

..::: aduhai hati :::...


pe khabar warga blOgger sekalian . sudah sekian lama cik ieyra tak jenguk-jenguk belOg cik ieyra neyh . lihat lha , berhabuk da pOn . hehehe .
entry kali nie , cik ieyra bukan stOry pasal belOg yang dah berhabuk nie , tapi nak cerita pasal hati dan perasaan seOrang perempuan .(cik ieyra lah tue)

bermulalah ceritanya . . . 

cik ieyra sebenarnya baru saja break off nan bf . sedih , gembira , terluka , hampa , teruja semuanya ada kat cik ieyra nie . atas alasan pe kami putus ? sebab cik ieyra sudah tak bOleh nak terima dia lagi . cik ieyra bukannya curang dengan dia , cuma cik ieyra rasa dia bukanlah pasangan yang sesuai dengan dia .

kawan cik ada tanya :
questiOn : kOe tak sedih ke minta putus dengan dia tu ??
answer : mungkin ini adalah jalan yang terbaik buat kami . aq dah tak bOleh nak terima dia . mungkin jOdOh kami hanya sampai sini sahaja .

bertarikh 1 nOvember 2011 , bermulalah kehidupan cik ieyra dengan status single . mungkin sesetengah orang kata cik ieyra nie tak hargai dia langsung , tapi bagi cik ieyra , cik ieyra ada sebab tersendiri dan sebab tu sangat kukuh . bak kata orang tua-tua : terlajak perahu bOleh di undur , terlajak perbuatan , menyesal seumur hidup .

ada seOrang kawan cik ieyra puji dengan tindakan cik ieyra tu sebab nye , Allah sengaja menemukan kita dengan orang yang salah terlebih dahulu supaya kita mengambil iktibar dengan perkara yang sudah lepas .
 
dan sekarang cik ieyra redha dengan ketentuan-Nya . mungkin ada hikmah di sebalik kejadian yang berlaku nie . apa-apa pOn , hidup mesti diterusakan . betOl tak ??

 lastly , dOakan cik ieyra bOleh jawab exam LAW ea . 
dOakan yang cik ieyra bOleh buat yang terbaik .

wassalam . . 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tinggalkan Jejak Anda Disini